Lagers-old

Mijn fiets kraakt 

Lagers zijn een essentieel onderdeel van een fiets, maar vaak wordt er te weinig aandacht besteed aan het onderhoud. Door blootstelling aan water, modder en zand kan de lager verzwakken met meer weerstand als gevolg. Daarom is het belangrijk om regelmatig de lagers te onderhouden. 

Soorten lagers 

Elke lager heeft een specifiek functie. De afwerkingsgraad ervan wordt uitgedrukt in abec. de onderstaande lagers zijn degene die het meest gebruikt worden in de fietsindustrie. 

abec 1 max lagers 

max staat voor maximum aantal kogellagers. dankzij dit ontwerp kan de lager 37% meer statische belastbaarheid verwerken dan standaard lagers. max lagers draaien minder soepel en zijn speciaal ontwikkeld voor grotere belasting in fullsuspension frames. de id- en od-toleranties en loopbanen zijn gemaakt volgens de abec-3 normen.  

abec-3  kogellagers 

de kogels van deze lagers zijn met de grootste precisie gemaakt, zo ze zijn 10/1.000.000 rond wat twee keer zo precies is als de industriële standaard. de lagers zijn via een speciaal proces geproduceerd om op die manier het zuiverste chroom gelegeerd staal te verkrijgen. dit maakt het buitengewoon sterk en zeer duurzaam. ze zijn gepolijst tot een spiegelafwerking om zo de precisie van de abec-3 te verkrijgen, hierdoor wordt ook een geruisloze beweging verkregen. 

abec-3 hoekcontactlagers  

zijn specifiek ontworpen voor naven. in hoeklagers worden alle kogels gekoppeld en spreiden de kracht over een groter oppervlak, om wrijving te verminderen en slijtage te minimaliseren. in standaard radiale lagers maken slechts 3 of 4 kogels contact tijdens de belasting op elk willekeurig moment. 

abec-5 

de kogels van deze lagers zijn met de grootste precisie gemaakt. dit maakt het buitengewoon sterk en zeer duurzaam. de abec-5 lagers hebben een hogere standaard qua tollerantie om zo een superieure performance te garanderen. 

rvs 

bij deze lagers wordt er roestvrij staal gebruikt voor zowel de kogels als de behuizing. dit materiaal zorgt voor een maximale weerstand tegen corrosie bij extreme omstandigheden. rvs kan ongeveer 20% minder kracht aan als stalen lagers, maar daarvoor heeft u wel een perfecte corrosie bescherming. 

hybride keramisch lagers  

hybride keramische lagers zijn in vele opzichten beter dan stalen lagers die je standaard in je wielen kan vinden.  deze zijn voorzien van roestvrij stalen schalen en si3n4 ceramic kogels. hun enorme stijfheid vermindert het krachtverlies tijdens de beweging. dit resulteert in betere prestatie en rolweerstand.